AZfacility již téměř dvacet let nabízí svým klientům bezpečnostní řešení na míru. Za tu dobu se oblast technologií, zabezpečení objektů i postupů velmi proměnila a neustále se dynamicky vyvíjí. Jaké trendy jsou nyní v oblasti bezpečnosti a je fyzická ostraha stále její nedílnou součástí? Jak co nejefektivněji řídit zabezpečení vašeho objektu? Na tyto a mnohé další otázky odpovídá Security manager AZfacility Lukáš Vlček.
V naší nabídce máme několik jednotlivých služeb, ale poskytujeme i ucelená bezpečnostní řešení na míru. Zajišťujeme fyzickou ostrahu, recepční služby, pořadatelské služby, máme vlastní pult centrální ochrany (PCO) s možností výjezdů zásahové jednotky po celém Česku, děláme bezpečnostní audity a také montáž elektronických bezpečnostních systémů.
Nejdůležitější a nejpropracovanější službou je určitě fyzická ostraha. V této oblasti jsme na skutečně velmi vysoké úrovni a máme za sebou již mnoho úspěchů a dlouhodobě spokojených zákazníků. Obvykle se jedná o dohled na kamerové systémy, obchůzky a obsluhu elektronických zabezpečovacích systémů. Vyzdvihl bych také recepční služby. Na některých objektech máme spojenou službu, kdy pracovník vykonává jak ostrahu, tak některé služby recepce.
Zabezpečení musí především dávat smysl a fungovat jako celek. Menší objekty mnohdy stačí zabezpečit elektronicky a sledovat je přes PCO (Pult centrální ochrany). V případě potřeby je pak připravena k okamžitému výjezdu zásahová jednotka. Většina středních a větších společností však potřebuje komplexnější služby, které musíme vhodně zkombinovat. Například nasadíme fyzickou ostrahu, nebo recepční službu ve spojení s elektronickým zabezpečením. Důležité je pak zvolit vhodné postupy. Ty zjistíme díky analýze potřeb přímo u zákazníka. Z ní pak vytvoříme bezpečnostní audit, který nám řekne, co daná společnost potřebuje a jak to můžeme řešit.
Bezpečnostní audit je dle mého názoru velmi účinným nástrojem, jak na objektu zvýšit úroveň bezpečnosti. Vnější pohled odborníka, který se důkladně a zároveň objektivně seznámí se situací přímo v provozu, může přinést spoustu nových kvalitních nápadů, postřehů a řešení. Náš odborník také často pomůže najít efektivní řešení pro palčivý, opakující se problém.
Audit doporučujeme v každém případě, protože je podkladem úspěšné spolupráce. Jsme odborníci ve facility managementu, za uplynulých 19 let jsme prošli mnoho objektů a porozuměli potřebám mnohých zákazníků. Dokážeme naše zkušenosti aplikovat a vymyslet zajímavé řešení všem zákazníkům na míru, a to i ve specifických podmínkách. Klient od nás obdrží protokol o bezpečnostním auditu spolu s vypracovaným projektem a navrhovanými službami včetně nabídky.
Nové technologie určitě přináší mnoho možností, stále je však někdo musí ovládat, vyhodnocovat a nastavovat. Bezpečnostní služby se neustále technologicky posouvají dopředu, a s tím se samozřejmě mění i pracovní náplň zaměstnanců ostrahy. Z mého pohledu je ale pořád fyzická ostraha nenahraditelná a technologie jsou spíše nástrojem, který dokáže práci zefektivnit.
Základním požadavkem k přijetí nového strážného je, aby absolvoval kurz a získal certifikát pracovníka ostrahy. Ten prokazuje určitou všeobecnou znalost oboru a to, že je námi najímaná osoba schopna se dále vzdělávat. Osobně pak při zaškolování nových zaměstnanců kladu velký důraz na praktické zacvičení na dané postupy, a to přímo na konkrétním objektu. Cílem je skutečně efektivní bezpečnostní řešení na míru, které funguje nejen na papíře, ale hlavně v terénu a za provozu. To je pro každého našeho zákazníka to nejdůležitější.
Víme, že zaměstnance musíme seznámit nejen s danými postupy, ale také se všemi specifiky místa výkonu služby. Vstupním školením to tedy nekončí. Naši zaměstnanci se dále vzdělávají, školení opakujeme a průběžně školíme zavádění nových postupů. Jako velmi důležité vnímáme práci strážných dále sledovat a vyhodnocovat. Případné nedostatky pak s nimi probíráme a napravujeme. V rámci výcviku strážného se nám osvědčila praktická ukázka činností přímo na místě a za provozu. Postupy po nějakou dobu i vykonáváme spolu s ním. Díky tomu můžeme zákazníkům poskytnout vysoce kvalitní služby. Naším cílem je, aby byl strážný maximálně samostatný, dokázal správně a rychle vyhodnocovat danou situaci a efektivně si poradit.
Osoby se zdravotním postižením jsou platné ve většině oblastí ostrahy i na recepci. Důležité je vhodně nastavit efektivní postupy, poskytnout jim k práci potřebné vybavení a na vše je důkladně zaškolit. Máme s tím velmi dobré zkušenosti. Zaměstnanci získají v rámci možností svého handicapu nejen pracovní uplatnění, ale také bývají jejich služby na mnohem vyšší úrovni. Naši zákazníci pak v rámci odběru těchto služeb mohou splnit zákonné požadavky na zaměstnávání osob se zdravotním postižením.
Kamerové systémy toho dnes umí mnoho, zajímavým nástrojem je např. detekce pohybu. Umělá inteligence pak umí obraz z kamer lépe vyhodnocovat, což šetří ostraze či operátorovi práci. Díky tomu je schopen spolehlivě obsluhovat více kamer najednou. Detekování pohybu pak může do určité míry nahrazovat elektronickou zabezpečovací signalizaci, a to zejména ve venkovních prostorách, a tím ušetřit další náklady.
Běžní uživatelé určitě ocení možnost sledovat kamerový systém nebo obsluhovat zabezpečovací signalizaci vzdáleně přes mobilní telefon. Důležité je vždy zabezpečení vhodně naplánovat a zkombinovat tak, aby byl objekt nejen dobře chráněn, ale také abychom z něj dostali co nejrychleji co nejvíce informací.
Ano, i s ovládáním těchto zařízení máme zkušenosti. Můžeme je ovládat jak fyzickou ostrahou přímo na objektu, tak vzdáleně přes PCO. Důležitým faktorem je dobrá znalost prostředí a požadavků klienta, aby řízení bylo co nejefektivnější. Umíme tak například identifikovat, kde je prostor pro snížení spotřeby, a navrhnout vhodné řešení.
Dobře fungující pult centrální ochrany je stěžejní prvek celé ostrahy. Poskytuje podporu fyzické ostraze. Například hlídá provádění obchůzek a nástup do směn, informuje strážné o poplachu a navádí je při jejich kontrole. Pokud je objekt zabezpečený pouze elektronicky, bez PCO se neobejdete. Někdo musí vyhodnocovat poplachy a podezřelé okolnosti z kamer a následně podnikat další kroky k prověření a případně vyslat zásah. Jedinou nevýhodu vidím v nákladnosti vybavení a provozu těchto pracovišť.
Zaměstnanci zásahové jednotky jsou profesionálové vycvičení ke kontrole na místě dle předem domluvených postupů. V případě potřeby jsou připraveni reagovat na vzniklou situaci. Tímto způsobem lze ověřovat poplachy z elektronické i požární zabezpečovací signalizace, podezřelé okolnosti zjištěné z kamer, nebo lze tyto jednotky vysílat i preventivně formou patrolace.
Pořadatelská služba zajišťuje různé sportovní či kulturní akce. Hlavní činností je například kontrola vstupenek a osob na vstupu, dohled na pořádek v rámci areálu, organizace dopravy a parkování atd. Zaměstnanci jsou pro tento účel vycvičeni a je u nich daleko vyšší nárok na fyzický a zdravotní stav. Nicméně pravomoci ostrahy jsou legislativně velmi omezeny, musíme se tedy opírat pouze o tomu odpovídající zákony. V případě jakýchkoliv dalších problémů pak voláme na místo Policii ČR.
Tyto služby jsou určeny jak pro firmy, tak pro domácnosti. U domácností a menších firem nabízíme třeba zajímavé řešení zabezpečení proti vloupání a požáru v rámci jednoho elektronického systému. Zabezpečit lze v podstatě jakékoliv vnitřní i vnější prostory, stačí zvolit vhodnou formu nebo kombinaci bezpečnostních systémů. I zde dokážeme našim klientům nabídnout řešení na míru.