Klíčem k udržení čisté provozovny je efektivní hygienický plán. Pod plánem si představte komplexní dokument, který jasně definuje všechna nezbytná pravidla a postupy pro zajištění čistoty. Může mít textovou nebo grafickou formu, podle toho, co vám lépe vyhovuje. Cílem hygienického plánu je sjednotit očekávání mezi vámi a vaším úklidovým týmem či firmou.
Pokud si chcete sestavit vlastní hygienický plán, začnete komplexní analýzou vaší provozovny nebo kanceláře. Jak vypadají vaše každodenní procesy, jaké technologie a vybavení využíváte, jaké povrchy potřebujete uklidit, jak často chcete úklid provádět a podobně. Nezapomeňte si také ověřit, zda váš obor nepodléhá speciálním hygienickým požadavkům. Například pokud provozujete restauraci, musíte splňovat daleko přísnější podmínky. Proto doporučujeme vyhnout se šablonám plánu, které můžete stáhnout na internetu. Nebudou odrážet skutečné potřeby vaší firmy.
Jakmile máte hotovou analýzu, můžete se pustit do plánu. Nemusí to být nic složitého. V první řadě si musíte určit, co budete čistit, jak a také čím. Chybět by neměla ani frekvence. Definujte si také provoz (na první stránce by neměly chybět identifikační údaje firmy). Čím podrobnější plán, tím spíše předejdete chybám nebo nedostatečnému úklidu. Proto pokud víte, že vaše provozovna má silný typ znečištění konkrétním materiálem při výrobě a že se skvěle čistí konkrétním čističem, nezapomeňte to v plánu zmínit. Nejste expertem na úklid a tohle jde mimo vás? Vsaďte na profesionály. V AZ Facility pro vás vytvoříme plán na míru a zajistíme úklid podle předpisů.
Při sestavování hygienického plánu je také vhodné zohlednit bezpečnostní předpisy, které je třeba dodržovat během úklidu. Během úklidu se pracovník setkává s řadou náročných činností, jako je přenášení těžkých předmětů, ohýbání a vyhýbání se překážkám. Kromě toho přijde do styku s těžkými břemeny, chemikáliemi a úklidovými prostředky. Při mytí oken se pracovník dostane do výšek, což představuje zvýšené riziko. Abyste předešli nehodám a zraněním, nepodceňte vzdělávání personálu. Upozorněte ho na potenciální nebezpečí plynoucí z výkonu práce a definujte, jakému riziku je nutné se vyvarovat. Trvejte na využívání ochranných prostředků, jako jsou rukavice nebo roušky. Ověřte si, že pracovník dodržuje bezpečnostní pokyny stanovené na úklidových prostředcích. Dobré je také zaměřit se na ergonomii samotného výkonu a na to, zda můžete pracovníkům ulehčit jejich výkon například vhodným mopem nebo vysavačem.
Školení bezpečnosti práce je povinné a musí ho absolvovat každý zaměstnanec při nástupu do práce. Toto školení je vhodné pravidelně opakovat. Povinností zaměstnavatele je tyto znalosti kontrolovat a dohlédnout na jejich dodržování. Pokud si najímáte externí firmu, nezapomeňte se ujistit, že jejich zaměstnanci tato pravidla dodržují.
Kromě dodržování hygienického plánu a bezpečnosti práce máme také závazek vůči naší společnosti. Věříme, že i vám záleží na budoucnosti naší planety a na zdraví vašich kolegů. Proto doporučujeme do úklidu zařadit ekologické čisticí přípravky, které za prvé sníží riziko práce s chemickými prostředky a za druhé budou šetrné k přírodě. V AZ Facility nám na budoucnosti záleží, a proto si přípravky pečlivě vybíráme. Se stejnou pečlivostí volíme i naše pracovníky, a proto vám můžeme zaručit služby té nejvyšší kvality.