Fyzické bezpečnostní kontroly a jak je správně provádět
Snažíte se chránit firemní majetek, zamezit krádežím nebo zabránit úniku informací? V tom vám pomůže kontrola věcí a prohlídky zaměstnanců při odchodu z pracoviště. Je však velmi důležité, aby tyto kontroly byly prováděny citlivě a v souladu se zákonem.
Právní rámec: Kdo smí provádět prohlídky zaměstnanců?
Zákoník práce v § 248 odst. 2 dává zaměstnavateli právo, aby chránil svůj majetek a prováděl kontroly zaměstnanců, ale za jasně stanovených podmínek. Zaměstnanci by měli být informováni o tom, že prohlídky probíhají – ideální je začlenit tuto informaci do pracovního řádu nebo vnitřních předpisů.
V pracovním řádu by mělo být jasně uvedeno, kdo je oprávněn kontrolu jménem zaměstnavatele provádět, za jakých okolností a v jakém rozsahu. Běžně kontrolou můžete pověřit vlastní zaměstnance, ale lepší variantou je využitípracovníků ostrahy. Ti jsou na prohlídky vyškoleni a zároveň zajistí celkovou bezpečnost objektu.
Co všechno lze kontrolovat?
Zákoník práce stanovuje, že prohlídka smí být provedena pouze v nezbytném rozsahu. Není možné svévolně prohlížet osobní věci zaměstnanců nebo provádět kontroly bezdůvodně. Důležitá je ochrana osobnosti a lidské důstojnosti. Osobní prohlídku může provádět pouze osoba stejného pohlaví. Nejčastěji se kontrolují následující věci:
Zavazadla a tašky: Prohlídkou zavazadel při odchodu z pracoviště můžete odhalit, zda zaměstnanci nevynášejí firemní majetek, jako jsou výrobky, materiál, kancelářské potřeby nebo nástroje. Kontrolu můžete usnadnit rentgenem.
Vozidla: Pokud zaměstnanci vjíždí do areálu společnosti autem, můžete kontrolovat i jejich vozidla, zejména při podezření na krádeže větších předmětů.
Osobní prohlídka: Jestliže jiné způsoby kontroly nestačí, provádí se také osobní prohlídka. Využívá se zejména při podezření na odcizení malých předmětů, které lze schovat například v kapsách.
Vnášené věci: Někdy je potřeba kontrolovat i to, co zaměstnanci a návštěvníci do firmy přinášejí. Nejčastěji jde o nebezpečné předměty, zbraně a výbušniny nebo elektroniku pořizující obrazové a zvukové záznamy (aby se zamezilo úniku citlivých informací).
Návod na osobní bezpečnostní kontroly zaměstnanců
Při prohlídce je důležité postupovat velmi obezřetně, abyste neporušili práva zaměstnanců.
Stanovte jasná pravidla ve vnitřních předpisech. Obvykle není nutné kontrolovat všechny zaměstnance, ale stačí provádět pouze namátkové kontroly – náhodný běr lze nastavit například na turniketu nebo docházkovém terminálu.
Při odchodu zaměstnanců kontrolujte zavazadla. Obvykle postačí, když pracovníci otevřou tašku a ukážou její obsah.
Kontrolu zavazadel usnadní rentgen – podobně jako na letišti. V takovém případě je nutné definovat, na jaké předměty se zaměřit (materiál, nástroje, kancelářské vybavení), aby byly na rentgenu rychle rozpoznatelné.
Při zvýšeném riziku krádeží nebo možnosti odcizení malých předmětů se provádí osobní prohlídka. Tu může vykonat pouze osoba stejného pohlaví.
Pokud hledané předměty obsahují kovy, lze při osobní prohlídce využít bezpečnostní rámy a ruční detektory. Kontrolu prováděnou pomocí detektoru kovů má zaměstnanec právo odmítnout ze zdravotních důvodů.
Nezapomeňte na kontrolu věcí odložených z kapes při průchodu rámem (například cigarety, peněženka, pouzdro na mobil apod.).
Řada zaměstnavatelů nedělá osobní prohlídky, nebo je provádí pouze v omezeném rozsahu, který nedokáže krádežím zabránit. Obavy z porušení práv zaměstnanců jsou jistě na místě. Z tohoto důvodu doporučujeme zajistit kontroly na vrátnici prostřednictvím certifikovaných pracovníků ostrahy, kteří jsou na tuto činnost speciálně vyškoleni.
V AZfacility vám rádi zajistíme kompletníbezpečnostní služby včetně fyzické ostrahy na recepci nebo vrátnici společnosti.Kontaktujte nás pro nezávaznou nabídku.
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistické
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely.Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketingové
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Naše společnost vám zajistí komplexní recepční služby.
• Evidence příchodů a odchodů návštěv
• Obsluha telefonní ústředny
• Ohlašování návštěv
• Drobné administrativní práce
• Práce na PC
• Řízení klíčového režimu a vstupních karet
• Evidence a výdej ke služebním vozidlům
• Poštovní služby
• Dle požadavků znalost světového jazyka a další…
Samozřejmostí je vstřícný projev pracovníků, profesionální vystupování, dresscode.