Společnost zakládal před devatenácti lety s vizí úspěšné úklidové firmy. Postupně, jak přibývali klienti, přibývaly i další příležitosti, jaké služby jim zajistit. Firma se začala postupně rozšiřovat, nejprve o bezpečnostní služby, zanedlouho se nabídka rozrostla na kompletní facility management. Dnes má liberecká firma celorepublikovou působnost, pět poboček a zaměstnává přes 1 000 lidí. Jak probíhal dosavadní růst firmy, jaké jsou trendy ve facility managementu a kam AZfacility směřuje, nám v rozhovoru prozradil ředitel a jednatel firmy Martin Smolař.
Začínali jsme jako úklidová firma AZclean s.r.o. Našimi prvními zákazníky byly autosalony, průmyslové společnosti a komerční subjekty. Chtěli jsme provádět především pravidelný úklid. Následně jsme občas poskytli jednorázové úklidové práce a začaly se nabalovat další podpůrné služby. V podstatě podle toho, jaká byla poptávka od našich klientů, jsme flexibilně služby zajistili. Naší prvotní vizí bylo dodávat úklidové služby pro retailové klienty, ale firma se postupně rozrůstala, co do obsluhované oblasti, tak do kvality prací a šíře služeb. A naše vize se začaly měnit.
Ano, protože jsme získávali zákazníky po celé republice, rozhodli jsme se být jim více nablízku. První pobočka byla v Praze, pak v Hradci Králové. S pobočkou v Brně jsme vzhledem ke vzdálenosti chvíli váhali, ale nakonec se to ukázalo jako správný krok a naši zákazníci na Moravě jsou za to rádi. Zatím poslední jsme otevírali Ústí nad Labem a v brzké době plánujeme jižní Čechy.
Ono to šlo v podstatě ruku v ruce. Tak jak se nám rozvíjely úklidové služby a zákazníci s námi byli spokojeni, poptávali nás o další služby, především ostrahu. Proto jsme v roce 2010 založili společnost AZservices s.r.o., která poskytovala bezpečnostní služby. S rozvojem poboček se pak rozvíjela i naše nabídka v daném regionu.
Zásadním mezníkem pro nás bylo, když jsme začali pracovat pro automotive a průmyslové společnosti. Naše vize se přetavila do multioborové firmy, abychom mohli klientům nabídnout jednoho partnera na všechny služby. V roce 2015 tak vznikla AZfacility s.r.o. s cílem stát se plnohodnotnou facility management firmou a být na českém trhu jedničkou.
Certifikace dokazují, že kvalita odvedené práce bude perfektní a dle předepsaných standardů a norem. Management jakosti jsme řešili už od začátku, stali jsme se členy České společnosti pro jakost. Následně to bylo mezinárodní ISO 9001:2001, ISO 14001 pro environmentální management a ISO 45001 na bezpečnost práce. Chystáme se také na certifikaci týkající se nakládání s citlivými informacemi. Mnohdy se naši pracovníci totiž dostanou k výrobním postupům nebo tajným informacím a my potřebujeme zaručit, že se nikdy nedostanou ven.
V posledních 5-7 letech je to pro organizace a firmy velké téma. Velkou výhodou je samozřejmě větší odbornost práce, vlastní know-how a zkušenosti z jiných podobných typů objektů. Externí spolupráce ale může přinést i nové myšlenky a postupy a může tak být efektivnější a úspornější. Výhodnější to je i pro personální obsazení. Například v systému údržby je sdílení pracovníků efektivní v tom, že pracovník zajišťuje více objektů a tudíž jen nečeká, až se něco stane, ale průběžně objekty střídá a udržuje. Pak máme samozřejmě nonstop havarijní službu. To samé může platit i pro jiné oblasti práce, kde nelze využít 100% úvazek.
V poslední době je trendem robotizace, kde není potřeba lidská síla. Proto testujeme různé robotické stroje, ale vývoj je zatím v plenkách a ne vše se dá plně využít. Nově se používají např. v supermarketech pro úklid větších ploch, personál se pak stará o detaily. Myslím si, že tak do dvou let budou k dispozici roboti na čištění koberců, mytí oken atd. Samozřejmě pro obsluhu a údržbu takových strojů bude potřeba kvalifikovanější personál.
Pak je v úklidu kladen čím dál tím větší důraz na ekologii a maximální ochranu životního prostředí. Využívají se snadno odbouratelné prostředky a různá chemie dle typu provozu. Už dávno neplatí, že se používá jeden přípravek na všechno. Při úklidu už dlouhá léta používáme barevné kódování. Pro úklid daného prostředí se vždy používá určitá chemie i úklidové prostředky. Jednak máme jistotu, že nepoškodíme danou plochu a pak, že nedochází ke křížové kontaminaci. Jednoduše, že se třeba stejný hadr nepoužije na toaletu i kuchyni.
Prim hraje fyzická ostraha s kamerovým systémem. Kamery totiž dnes umí vyčíst spoustu věcí, na základě kterých se dá situace i zpětně vyhodnocovat. Na druhou stranu je ale potřeba říci, že i fyzická ostraha je stále platná. Kamera nezachytí např. lokální únik vody apod. Je důležitá i při koordinaci IZS v případě nějaké nehody či havárie, protože zná dobře prostředí. Vlastní pult centrální ochrany máme v Liberci, odkud můžeme centrálně řídit a vyhodnocovat zabezpečení objektů, kamery a požární systémy.
Trendem je dnes i zapojení různých čidel, která měří spotřeby energií, spouští vytápění, osvětlení atd. Oblast se tedy bude rozvíjet určitě směrem k chytrým technologiím, smart systémům řízení atd.
Všichni naši zaměstnanci prochází certifikací a odborným školením. Vzdělávají se i průběžně, ruku v ruce s novými trendy. Co se týče kontroly kvality, máme již zmíněná ISA a nastavený vícestupňový kontrolní systém – dělají se kontroly kvality s výstupy do checklistu, provádíme vlastní kontroly odvedené práce, audit zakázek, hodnotíme zpětnou vazbu od našich klientů.
V některých oblastech, kde je velká nabídka práce, to je někdy problém. Pracovních míst je dostatek a nemůžeme nabídkou vždy konkurovat. Na druhou stranu, zaměstnancům nabízíme jistou práci. I v době pandemie, ekonomické nestability a různých krizí, jsou pořád naše služby potřeba. Pracovníci mají možnost dalšího vzdělávání a kariérního růstu. Pokud tedy chtějí, rádi je v tom podporujeme. Snažíme se, aby byli spokojeni, protože vytváří image firmy v očích zákazníků. Nabízíme také krátké pracovní úvazky, nebo zaměstnáváme OZP.
Každá firma s více jak 25 zaměstnanci musí dle zákona zaměstnat osobu se zdravotním postižením. Pokud to neudělá, musí odvádět do státního rozpočtu speciální daň. Druhou variantou je právě tzv. náhradní plnění, tedy firma podporuje zaměstnanost OZP tím, že odebírá služby nebo produkty od firem, které OZP zaměstnávají. A takovou službu nabízíme. Zaměstnáváme tedy OZP na pozicích, kde je to možné např. PCO, recepce atd.
Rádi podporujeme konkrétní příběhy, lidi, kteří jsou zdravotně znevýhodněni nebo prožívají nelehké období. Dále finančně přispíváme různým organizacím, jako třeba Lékaři bez hranic, Pomozte dětem nebo místním projektům, jako je např. Jizerská o.p.s., Hospic sv. Zdislavy, anebo baseballový klub Patriots Liberec. Cítíme, že povinností snad každé firmy je vydělané peníze společnosti nějak vracet. Jednou jsme se dokonce spojili s naším klientem a podpořili dlouhodobě nemocného člověka nebo přispěli na náročnou operaci malého dítěte. Taková spolupráce pak dostává i jiný rozměr, než jen obchodní.
Pro naše zákazníky jsme partnerem, který se kompletně postará o všechny služby týkající se facility managementu. Integrováním služeb lze docílit vyšší efektivity při řízení jednotlivých činností a zároveň i nižší ceny. Zakládáme si na kvalitně odvedené práci, maximálním výkonu, rychlých a efektivních rozhodnutích.
Naším mottem je “Vytváříme prostředí pro úspěch” a ke všem službám tak přistupujeme. Například ve výrobních firmách jsme v podstatě součástí výrobního procesu. Čistíme výrobní a montážní linky, proto i na nás záleží, jak kvalitní je výsledný produkt. U kanceláří je zase velmi důležité, zda se v prostředí cítí zaměstnanci dobře a rozumí si s personálem, se kterým se denně potkávají. To samé platí, pokud se v areálu zaměstnanci nebudou cítit bezpečně. To vše má vliv na úspěch a bezproblémový provoz našich klientů. Sbíráme proto pečlivě i zpětnou vazbu spokojenosti a případné problémy ihned řešíme.
Ambice máme velké. Chceme dokončit integraci našich služeb v rámci facility managementu a správy budov. Expandovat chceme co do šíře služeb, tak rozšiřovat obchodní příležitosti. Chceme poskytovat středním a velkým firmám služby opravdu od A do Z a stát se největším dodavatelem v Česku. Usilujeme o další certifikace, které naši firmu opět posunou a hodláme doplnit pobočky v dalších regionech, abychom byli našim klientům blíž. Chceme také jít s trendem robotizace a nabídnout našim zaměstnancům adekvátní rozvoj. Chceme být pro naše klienty partnerem, který jim zabezpečí prostředí pro úspěch.
Děkuji za rozhovor.